Comerç i Turisme
Evolució i canvi tecnològic
-
1840
La innovació en el transport i la revolució industrial
La revolució industrial revitalitza el comerç, millorant les rutes de distribució al nous punts de consum. Significa també l’inici del turisme, obrint la possibilitat de moure grans grups de persones.
AvençMàquina de vapor
ImpacteLa comercialització i les destinacions turístiques1840
Avenç
Màquina de vapor
La maquinària de vapor transforma els mitjans de transport i canvia radicalment el comerç. Accelera el moviment de les mercaderies de consum i s’aprofita la infraestructura disponible de transports per marcar els inicis del turisme.
Impacte
La comercialització i les destinacions turístiques
La millora de les rutes comercials suposa la incorporació de perfils professionals dedicats a la comercialització en nous punts de consum. Els viatges grupals obren camí a les agències de viatge i les guies impreses. Apareixen professionals centrats en la negociació amb hotels i ferrocarrils per trobar ofertes econòmiques i destinacions atractives pel turisme.
-
1931
El dret al temps lliure i a les vacances
S’introdueix el dret al temps lliure en el mercat de treball i l’activitat turística ja no és un element diferenciador. S’obren nous negocis associats a la democratització del turisme.
AvençConcepte «Temps lliure»
ImpacteProfessionals per vendre viatges de vacances1931
Avenç
Concepte «Temps lliure»
En els seus inicis la pràctica turística era una activitat exclusiva i elitista. A la segona república espanyola s’estableix el dret a vacances pagades per al conjunt de persones assalariades. Aquí és el punt d’inflexió per democratitzar el turisme.
Impacte
Professionals per vendre viatges de vacances
L’aparició del concepte «temps lliure» i vacances pagades, introdueix la pràctica turística a un públic més ample i en conseqüència creix la demanda de perfils professionals especialitzats a comercialitzar viatges i destinacions. A aquesta revolució turística l’acompanyen diversos elements, un d’ells és el comerç que passa a adoptar una vessant d’oci. Una activitat de gaudi que complementa les ofertes turístiques.
-
1960
Electronic Data Interchange – EDI
L’EDI canvia sense precedents el sector del comerç. Aquesta tecnologia marca un abans i un desprès, perquè el mètode electrònic en les transaccions de compra i venda ha arribat fins a l’actualitat.
AvençPlataforma EDI
ImpacteLa tecnologia com a requeriment pels professionals del comerç1960
Avenç
Plataforma EDI
Plataforma que facilitava a les empreses transmetre dades financeres amb mètodes electrònics. Aquesta tecnologia va permetre la comunicació instantània a llarga distancia. L’EDI va suposar els inicis del que coneixem avui per comerç electrònic.
Impacte
La tecnologia com a requeriment pels professionals del comerç
Els perfils professionals requereixen de noves tècniques per adaptar-se a l’ús de la tecnologia, en la mesura que des de l’EDI es modifiquen de manera significativa els processos de transacció en línia entre el públic consumidor i les empreses. Una dècada després sorgien les relacions comercials fent ús d’ordinadors per transmetre dades, revolucionant la manera com les empreses realitzen les seves estratègies de compra i venda.
-
1990
El Pla Futures
El creixement del turisme europeu de sol i platja a Espanya posa sobre la taula la primera estratègia política de turisme que aposta per una millora dels serveis turístics i comercials del país.
AvençPla Futures I i II
ImpacteEls idiomes i la qualitat per marcar la diferència1990
Avenç
Pla Futures I i II
Davant el creixement del sector econòmic turístic espanyol, apareix la primera estratègia política en matèria de turisme, que aporta propostes i ajuts per a la millora dels establiments hotelers i de suport a la internacionalització de les empreses.
Impacte
Els idiomes i la qualitat per marcar la diferència
A principi dels 90 el turisme a Espanya comença a generar un pes considerable en el PIB i a crear molta ocupació en el sector hoteler i de restauració. Si calia apostar per la competitivitat turística de la destinació, era necessari millorar les capacitats del personal del sector, especialment calia incorporar més coneixements d’idiomes i tècniques per certificació de la qualitat dels establiments, tant comercials com turístics.
-
2000
L’aparició de l’eCommerce
El comerç i el turisme comencen a liderar projectes online que revolucionen la manera de viatjar i avancen ràpidament a la personalització dels serveis turístics i comercials a través d’internet.
AvençeCommerce
ImpacteLa tecnologia com a requeriment pels professionals del comerç2000
Avenç
eCommerce
En el moment que irromp l’eCommerce es generen múltiples botigues online i l’escalada encara avui és vigent. Petites i mitjanes empreses i autònoms, busquen les oportunitats de negoci a internet, a partir de solucions tecnològiques i estratègies multicanal.
Impacte
La tecnologia com a requeriment pels professionals del comerç
El comerç electrònic requereix dels professionals de desenvolupament web i màrqueting digital per ajudar als negocis a posicionar-se a internet. Estar a l’última és el que fa ser competitiu al professional en el sector del comerç i el turisme. Avui són companyies aèries, cadenes hoteleres, agències de viatges, operadors turístics, etc. que busquen enriquir l’experiència de compra dels usuaris i innovar en les estratègies de venda.
-
Futur
La VR i l’AR transformen experiències
Els reptes del comerç i el turisme es centren en evocar emocions positives i enriquir l’experiència de la clientela més enllà del web i les aplicacions mòbils. Entorns virtuals, personalitzats i útils.
AvençLes tecnologies immersives
ImpacteL’inici de nous models de negociFutur
Avenç
Les tecnologies immersives
Per generar interès per les destinacions turístiques o bé per oferir experiències de compra més innovadores i personalitzades, s’intensifica l’atenció cap a l’ús de les tecnologies immersives com la realitat virtual en el sector del comerç i el turisme.
Impacte
L’inici de nous models de negoci
El metavers, la realitat augmenta i la realitat virtual són entorns immersius capaços de traslladar l’usuari a viure una experiència digital personalitzada on explorar i interactuar en una nova dimensió. Els responsables de desenvolupar aquests entorns són, bàsicament, nous models de negoci i start-ups que tenen un impacte en camps com la publicitat, el turisme, la salut o el sector de l’entreteniment, entre d’altres.