Economia Blava
Evolució i canvi tecnològic
-
s.XIX
El transport marítim i el comerç internacional
El transport marítim ha estat present en les cultures marítimes per a difondre coneixement i, bàsicament, es limitava a tres camps: el militar, el descobriment geogràfic i l’activitat comercial.
AvençEl transport via navilieres
ImpacteEls professionals de la indústria navals.XIX
Avenç
El transport via navilieres
La navegació, ha estat el principal mitjà de transport i enllaç de comunicació per a la connexió de ciutats costaneres, països i continents i, en conseqüència, la construcció naval i les tècniques de navegació han estat una font de canvi tecnològic.
Impacte
Els professionals de la indústria naval
L’economia vinculada a mars i oceans ha estat fonamental per al desenvolupament humà. S’han generat ocupacions associades a la gestió del comerç internacional, amb habilitats per l’ús d’instruments mercantils, jurídics i financers propis del transport marítim. També s’han creat ocupacions en la indústria naval, professionals en la construcció de vaixells a les drassanes i en la gestió de subministres per al seu manteniment.
-
1950
El transport de mercaderies mitjançant l’ús de contenidors
L’ús de contenidors permet moure mercaderies del domicili de l’exportador fins a l’importador. A mesura que la tecnologia d’estiba es desenvolupa, el volum de mercaderies transportades creix.
AvençContenidors de mercaderies
ImpacteLes ocupacions de les activitats logístiques1950
Avenç
Contenidors de mercaderies
L’aparició dels contenidors canvia la història del tràfic marítim internacional. El seu ús simplifica i optimitza el transport de mercaderies gràcies a les múltiples activitats logístiques associades
Impacte
Les ocupacions de les activitats logístiques
El transport marítim té associat una cadena logística en la que hi ha diversos professionals vinculats a les empreses operadores dedicades a l’estiba i desestiba de vaixells, a les empreses navilieres que són representades per les entitats consignatàries davant les autoritats portuàries, així com també perfils relacionats amb les empreses transitàries que fan d’intermediàries en tot el procés logístic del transport de la mercaderia.
-
1975
Conveni de Barcelona per protegir el mar Mediterrani
L’increment del pes mundial del transport marítim i les activitats portuàries evidencia la contaminació al medi marí i que és clau desenvolupar marcs internacionals per abordar la problemàtica.
AvençConveni de Barcelona
ImpacteOcupacions científiques per protegir mars i oceans1975
Avenç
Conveni de Barcelona
Instrument per a la protecció del mar Mediterrani i evitar l’abocament de residus al mar. Setze països van adoptar el primer acord per a la protecció i el desenvolupament del Mediterrani, sota les recomanacions de les Nacions Unides per al Medi Ambient.
Impacte
Ocupacions científiques per protegir mars i oceans
Els marcs internacionals per protegir els ecosistemes marins introdueixen l’obligatorietat de vetllar pel bon estat ambiental de les aigües marines, el que comporta la creació de nous llocs de treball: persones científiques i tecnòlogues capaces d’establir estratègies i actuacions que promoguin la conservació de la biodiversitat i preservar el dinamisme de mars i oceans nets, sans i productius, l’ús dels quals sigui sostenible.
-
1990
Consolidació de la nàutica recreativa
Les activitats portuàries es diversifiquen i consoliden subsectors com el de la nàutica recreativa, format per tota mena d’embarcacions d’esbarjo que requereixen de serveis de repair&refit.
AvençRepair&refit de iots
ImpacteEls oficis «marinitzats»1990
Avenç
Repair&refit de iots
L’activitat econòmica de repair&refit de iots, suposa un posicionament internacional de Barcelona com a lloc de destinació per als iots pel fet de comptar amb centres de reparació, millora i manteniment d’embarcacions d’esbarjo de gran eslora.
Impacte
Els oficis «marinitzats»
Les empreses dedicades a les activitats de reparació, millora i manteniment de iots creen llocs de treball que incrementen de manera sostinguda. En molts casos «marinitzen» oficis tradicionals com en el camp de les instal·lacions elèctriques, la fusteria o la pintura, que poden aplicar els seus coneixements en aquest àmbit. A més, també hi ha professionals dedicats a la provisió de serveis d’amarratge i de subministraments.
-
2012
Ús del concepte «Economia Blava»
Introduir el concepte accelera el desenvolupament i l’atenció institucional de forma notable. Es reconeix la necessitat d’un enfocament integrat de les activitats que operen en el medi marí.
AvençPolítica d’Economia Blava
ImpacteL’ampli rang d’ocupacions blaves2012
Avenç
Política d’Economia Blava
El concepte pren força en l’àmbit polític internacional, a la Conferència de Desenvolupament Sostenible organitzada per Nacions Unides. En paral·lel, la Comissió Europea, en la seva Política Marítima Integrada, posa el concepte «Economia Blava» a l’agenda.
Impacte
L’ampli rang d’ocupacions blaves
Economia Blava ajuda a visibilitzar i capacitar les ocupacions en l’ampli rang d’activitats del sector marítim i portuari. Algunes tradicionals com la pesca, d’altres emergents com l’obtenció d’energies renovables o la dessalinització. Sota el nou concepte hi ha els perfils que configuren present i futur del sector: des dels treballs a alta mar, fins als serveis portuaris passant per la neteja d’oceans o la millora d’una embarcació.
-
2018
Economia Blava sostenible, global i local
Els governs locals comencen a apostar per definir estratègies globals en Economia Blava com a polítiques públiques de foment de l’emprenedoria, la innovació, la sostenibilitat i l’ocupació.
AvençBlueTech
ImpacteOcupacions compromeses amb la sostenibilitat2018
Avenç
BlueTech
L’impuls global i local del sector està alineat amb l’Agenda 2030, ODS 14 «Conservar i utilitzar de manera sostenible els oceans, els mars i els recursos marins», el que és coherent amb l’avenç del BlueTech (tecnologies vinculades a la sostenibilitat marítima).
Impacte
Ocupacions compromeses amb la sostenibilitat
Amb la voluntat de desenvolupar solucions tecnològiques per gestionar i conservar els recursos marins, hi ha professionals de l’enginyeria ambiental que aporten sistemes de dessalinització, científics marins que avaluen els ecosistemes aquàtics amb sensors, especialistes en energia marina renovable que busquen aprofitar la força de les onades o perfils que desenvolupen sistemes intel·ligents de gestió de l’aigua.
-
2020 – Futur
Els ports de Quarta Generació – 4GP
Els ports 4GP es caracteritzen per les xarxes de comunicació que connecten diferents zones portuàries i permeten la col·laboració amb altres ports internacionals per diversificar la seva activitat.
AvençPorts en xarxa
ImpacteAplicació de les TIC a la logística2020 – Futur
Avenç
Ports en xarxa
Ports integrats a les cadenes logístiques internacionals que ofereixen serveis amb altres operadors que treballen en ports geogràficament propers. Es fa ús de plataformes logístiques com terminals intermodals o ports secs, amb connexió ferroviària.
Impacte
Aplicació de les TIC a la logística
Les ocupacions en ports 4GP es centren en el disseny, construcció i modernització de les infraestructures portuàries, que milloren amb l’aplicació de les TIC i on hi trobem sistemes d’automatització i robòtica per a l’eficiència logística, perfils que implementen sistemes tecnològics per al seguiment de la càrrega, altres dedicats a la gestió i control d’accessos i a la seguretat cibernètica o analistes de dades.