Mobilitat i Logística
Evolució i canvi tecnològic
-
1970
Nous mètodes de gestió d’inventaris
L’evolució tecnològica va facilitar les tasques de control d’inventaris i va permetre implantar mètodes d’abastiment més eficients, que reduïen l’estoc innecessari.
AvençJust in Time (JIT)
ImpacteOptimització dels magatzems1970
Avenç
Just in Time (JIT)
És una metodologia d’organització de la producció desenvolupada al Japó als anys 1950. Consisteix a rebre els subministraments en la quantitat estrictament necessària i el moment precís per a completar el procés productiu, reduint la necessitat d’emmagatzematge.
Impacte
Optimització dels magatzems
Es posen en valor els perfils professionals associats a la planificació de l’aprovisionament i el control de la producció, dedicats a garantir la disponibilitat dels recursos i a optimitzar els costos d’emmagatzematge. Per tant, en aquest àmbit d’activitat es requereixen competències en la gestió d’informació entorn del procés productiu de l’empresa.
-
1990 - 2000
Informatització dels magatzems
Per raons d’eficiència en un context d’expansió del comerç internacional, s’estén l’ús dels lectors per radiofreqüència per agilitzar la gestió i el picking als magatzems.
AvençSistema de gestió de magatzems (SGA)
ImpacteMultiplicació del volum de mercaderies1990 - 2000
Avenç
Sistema de gestió de magatzems (SGA)
Són programes informàtics que s’encarreguen del control, la gestió i l’automatització de processos com la recepció de materials o el recompte d’estocs, a partir de l’anàlisi de dades. La seva implantació millora l’eficiència operativa i la coordinació entre professionals.
Impacte
Multiplicació del volum de mercaderies
Arran del gran increment del transport de mercaderies en aquesta època, apareixen perfils professionals vinculats a la supervisió d’itineraris i a la traçabilitat de les entregues. Per a desenvolupar aquestes tasques, han de familiaritzar-se amb programaris específics de localització i gestió de comandes.
-
2000 - 2010
Vols de baix cost
Gràcies a la desregulació de l’espai aeri, les aerolínies van augmentar la seva capacitat i van abaixar els preus, incrementant el volum de passatge.
AvençSistema de Distribució Global (GDS)
ImpacteNecessitat de més personal als aeroports2000 - 2010
Avenç
Sistema de Distribució Global (GDS)
La tecnologia GDS (sistema de reserves que proporciona informació dels vols a través d’Internet als punts de distribució) s’aplica a l’aviació comercial a la dècada de 1990 i el seu ús esclata els anys 2000 per la popularització dels vols de baix cost.
Impacte
Necessitat de més personal als aeroports
La desregulació del trànsit aeri va propiciar l’obertura de nous aeroports regionals i va expandir l’activitat als aeroports ja consolidats. Això va augmentar la demanda, tant de personal aeroportuari (agents de pista, controladors/es de circulació aèria, etc.) com de professionals del transport aeri (pilots, tripulació de cabina, etc.).
-
2010 - 2020
Servitització del transport urbà
La congestió i la contaminació de les ciutats motiven la transformació del model de mobilitat urbana, potenciant el transport compartit i de baixes emissions.
AvençMobility as a Service (MaaS)
ImpacteMultiplicació del volum de mercaderies2010 - 2020
Avenç
Mobility as a Service (MaaS)
Són plataformes -sovint en format d’app- que centralitzen els serveis de mobilitat d’una ciutat o regió. A través d’aquests aplicatius, l’usuariat pot consultar informació i pagar per l’ús de diversos serveis de transport (serveis de mobilitat compartida, càrrega de vehicles elèctrics, aparcament, etc.).
Impacte
Multiplicació del volum de mercaderies
La creixent complexitat dels serveis de mobilitat intensifica les tasques de planificació associades. Així, es popularitzen perfils com el/la gestor/a de flotes de sharing, que vetlla pel correcte funcionament de les plataformes digitals de mobilitat compartida, i el/la consultor/a en mobilitat, que dissenya solucions per a una mobilitat eficient, sostenible i segura.
-
2010 - 2020
El repte logístic del comerç en línia
A causa de la popularització de l’e-commerce, el sector ha d’afrontar grans volums de comandes i escurçar els temps d’entrega per crear experiències d’usuari satisfactòries.
AvençMagatzems robotitzats
ImpacteDigitalització dels perfils logístics2010 - 2020
Avenç
Magatzems robotitzats
Els robots s’utilitzen per assolir els nivells d’agilitat i eficiència necessaris en magatzems cada cop més grans i dinàmics. Destaquen els sistemes transportadors i elevadors per moure les mercaderies d’un lloc a l’altre i els robots de picking, que assisteixen en les tasques de preparació de comandes.
Impacte
Digitalització dels perfils logístics
No totes les tasques es poden robotitzar, però l’adopció d’aquesta tecnologia comporta una digitalització gairebé total de les instal·lacions. Per tant, calen professionals especialitzats/des en manteniment predictiu per evitar aturades en cas d’avaria i s’han de formar els/les treballadors/es pel que fa a la utilització de programari i sistemes automàtics als magatzems.
-
2020 - Futur
El vehicle autònom, a l’horitzó
A nivell mundial, ja s’han desenvolupat amb èxit vehicles sense conductor, alguns específics de lliurament de mercaderies i, en un futur, aquesta tecnologia podria ser aplicable a qualsevol mitjà de transport.
AvençDrons
ImpacteConstruint una nova mobilitat2020 - Futur
Avenç
Drons
La reducció de la mida i el cost dels drons ha motivat la seva aplicació en molts àmbits. Pel que fa a la mobilitat i la logística, s’utilitzen per a tasques de transport i localització als magatzems i per a vigilar el trànsit en trams de risc elevat d’accidents, entre d’altres.
Impacte
Construint una nova mobilitat
L’expansió del vehicle autònom reduirà la demanda de conductors/es professionals. En canvi, el procés de disseny i fabricació de vehicles serà més intensiu a nivell tecnològic, augmentant la necessitat de perfils vinculats a la recerca i el desenvolupament de solucions en mobilitat avançada, com l’enginyer/a en mobilitat intel·ligent o el/la tècnic/a en seguretat de mobilitat.