Ajuntament de Barcelona | Capital humàEl web de l'Ajuntament de Barcelona

Inici  > Fitxes Ocupacionals

Expert/a en comunicació de vulnerabilitat, risc i crisi

Coneix aquesta ocupació

Altres denominacions

Expert/a en comunicació de crisi

Descripció

Crisi és un canvi sobtat que posa en perill la reputació corporativa i l'equilibri natural d'una organització (vagues, adulteració de productes, fuites de productes químics, desastres naturals, discriminacions laborals, mala gestió, etc.) i s'ha de reaccionar molt ràpidament, perquè el que la organització diu, passa a tenir més importància que el que fa i es deteriora la qualitat dels missatges emesos, la organització no controla el seu discurs i sovint ha de reaccionar més que a prendre la iniciativa.

Per aquest motiu, la tasca de la persona a càrrec de la comunicació en aquests casos és posar fre a la crisi, mitjançant el disseny d'estratègies de comunicació i d'anticipar els escenaris de crisi per anticipar els riscos, guanyar temps, actuar organitzadament, avisar a les persones concernides, etc. L'orientació reactiva de la professió (actuació només davant l'esclat de la crisis) ha evolucionat cap a una visió proactiva (prevenció i preparació anticipatòria), de tal forma que la persona experta en aquesta mena de tasques rep el nom d'expert/a en comunicació de vulnerabilitat (detecció dels punts febles interns de la organització), risc (identificació de les amenaces de l'entorn) i crisi (quan aquesta esclata).

Tasques

Les tasques del o la professional expert/a en la matèria és doble, atès que contempla una funció proactiva i una altra reactiva:
  • Investigació i maneig de situacions permanent mitjçant tècniques d'issues management.
  • Actualització del mapa de públics.
  • Disseny del pla de comunicació de crisi.
  • Inventariar tots els possibles escenaris de crisi.
  • Identificar dels stakeholders de cada escenari.
  • Crear un mapa d'aliances dels stakeholders.
  • Crear els manuals de crisi adaptats a cada escenari.
  • Nomenar un/a portaveu al sí de cadascun dels comitès de crisi de cadascun dels escenaris.
  • Dissenyar les estratègies comunicatives, les idees força i els missatges clau a transmetre a cada stakeholder.
  • Mantenir actualitzades les dades de contacte dels stakeholders, experts, aliats i periodistes.
  • Redactar models predeterminats de comunicats de premsa.
  • Dissenyar i dur a terme simulacres i jocs de rol.
  • Formar als i les portaveus (davant els públics interns i externs i amb els mitjans de comunicació).
  • Revisar permanent els resultats de les auditories de percepcions, de relacions i de comunicació dels stakeholders.
  • Actualitzar el mapa d'aliances dels stakeholders.
  • Posar en marxa tots els dispositius a disposició, generats en l'etapa 1a.
  • Gestionar la comunicació en situació de crisi.
  • Establir el moment en que finalitza la crisi.
  • Reflexionar i obtenir ensenyament de la crisi.
  • Revisar els escenaris, els manuals i els comitès de crisi.
  • Actualitzar el pla estratègic de crisi.

Accessos ràpids i copyright:

Centre per al desenvolupament professional Porta22

Barcelona Treball (Porta22)
Llacuna, 156-162, 08018 Barcelona
bcn.cat/treball

900533175
De dilluns a divendres de 9 a 18 h

Generalitat de Catalunya
Unió Europea FEDER
Unió Europea FSE