Ajuntament de Barcelona | Capital humàEl web de l'Ajuntament de Barcelona

Inici  > Fitxes Ocupacionals

Coneix aquesta ocupació

Altres denominacions

Ciberperiodista; periodista d'Internet

Descripció

El perfil de periodista digital és el d'un/a professional que cerca, elabora, difon i gestiona informació d'actualitat per a empreses que operen a Internet, bé siguin versions electròniques de suports convencionals (televisió, ràdio, premsa¿) o bé mitjans nadius digitals, és a dir, creats expressament per funcionar a la xarxa. El tractament que sol donar aquesta figura a les dades que ha recollit consisteix a adaptar-les a la naturalesa i les especificitats de la plataforma. Així, el periodisme que exerceix, tot respectant els preceptes ètics i el marc legal vigent, és multimèdia (amb text, àudio, imatges estàtiques i en moviment, etc.), i els continguts que desenvolupa inclouen enllaços (links), donen la possibilitat d'incorporar-hi comentaris i altres formes d¿interactivitat, etc. El o la periodista digital pot treballar per compte aliè o ser freelance, tot i que aquesta segona opció no és gaire freqüent. Pel que fa als temes o les matèries, pot tenir assignació a una secció fixa o tenir més polivalència.

Tasques

La funció bàsica del periodisme digital és abastir de continguts els mitjans de comunicació digitals. Per dur a terme aquesta missió, és habitual que, sobre la figura de periodista digital, es concentri un cert volum de tasques, des de l'obtenció de dades fins a la gestió dels comentaris de l'audiència, tot passant per l'elaboració de la informació i l'enriquiment amb recursos multimèdia.

Les tasques concretes d'aquest perfil professional es condensen en la següent llista:
  • Detectar l'atractiu periodístic dels fets recents per als mitjans digitals i decidir quins gèneres o formats són els idonis per a cada informació a Internet, i saber quins recursos o components reclama (text, so, fotografia, vídeo, infografia, etc.).
  • Documentar-se adequadament per desenvolupar la feina posterior a la xarxa i obtenir les dades necessàries per a la informació, preferentment anant més enllà del material disponible a la web, per exemple, a través de l'observació directa, de les entrevistes, etc.
  • Jerarquitzar i organitzar les dades obtingudes tenint en compte les peculiaritats d'Internet.
  • Presentar i difondre de manera correcta, clara i interessant la informació d'acord amb les normes bàsiques del periodisme digital i fer el seguiment oportú del resultat d'aquesta labor periodística, tant a través de continuacions informatives (altres peces que complementin el tema en qüestió), com mitjançant la gestió dels comentaris i altres aportacions del públic.

Accessos ràpids i copyright:

Centre per al desenvolupament professional Porta22

Barcelona Treball (Porta22)
Llacuna, 156-162, 08018 Barcelona
bcn.cat/treball

900533175
De dilluns a divendres de 9 a 18 h

Generalitat de Catalunya
Unió Europea FEDER
Unió Europea FSE