Ajuntament de Barcelona | Capital humàEl web de l'Ajuntament de Barcelona

Inici  > Fitxes Ocupacionals

Coneix aquesta ocupació

Altres denominacions

Tècnic/a en consum; Tècnic/a d'informació al consumidor; Tècnic/a d'inspecció de consum; Mediador/a de consum; Tècnic/a d'OMIC (Oficina Municipal d'Informació al Consumidor).

Descripció

El tècnic en informació i protecció al consumidor, com el seu nom indica, té les atribucions següents: informar l'usuari o el consumidor de béns i serveis sobre tots els aspectes relacionats amb els seus drets i deures, d'acord amb la legislació vigent en matèria de consum; realitzar el control d'establiments, indústries, activitats, productes i serveis dins l'àmbit de consum; gestionar les possibles accions derivades de l'aplicació de la legislació vigent en matèria de protecció del consumidor; i ser part activa en accions de mediació i intervenir en processos d'arbitratge relacionats amb temes de consum. Entre els béns i serveis dels quals s'informa hi ha els relacionats amb l'alimentació en general (per exemple, la normativa d'etiquetatge, la nutrició, etc.).

Tasques

  • Gestiona les denúncies i les reclamacions dels consumidors i du a terme els procediments necessaris per iniciar la seva tramitació.
  • És el mediador en els actes de mediació en temes de consum.
  • Pot prendre part activa en accions d'arbitratge contra la Junta d'Arbitratge, sempre en temes relacionats amb el consum i la protecció dels consumidors; en aquest cas, si forma part del Col·legi Arbitral, es demana una formació específica.
  • Tramita les actes realitzades sobre les queixes dels consumidors i els usuaris als organismes administratius de protecció del consumidor (Junta Arbitral de Consum, Consell Municipal de Consum).
  • Quan treballa per a una entitat que té potestat sancionadora pot:
    Crear plans d'inspecció de productes i/o serveis sota la normativa legal vigent.
    Inspeccionar béns o serveis utilitzats per usuaris i consumidors en base a la normativa aplicable.
    Realitzar actes d'inspecció, en els quals es recull tot el que s'ha observat que està fora de la normativa i s'aconsellen les accions pertinents per complir la normativa legal vigent.
    Aixecar actes de sanció quan no s'han dut a terme les accions pertinents o s'ha sobrepassat el temps legal per fer-ho.
  • Quan no treballa per a una entitat amb potestat sancionadora pot realitzar inspeccions i emetre actes d'inspecció, però les accions de millora recomanades no són vinculants.
  • Col·labora amb altres organismes de protecció del consumidor, com les associacions de consumidors. Aconsella sobre la informació que s'ha d'incloure en l'edició de material per a la formació i/o la informació puntual dels clients o el material inclòs dins una campanya d'informació estructurada.
  • Conforma i actualitza una base de dades amb la legislació i normatives de consum i consumidors.
  • Fa recerca o crea la documentació tècnica per dur a terme les seves tasques.

Accessos ràpids i copyright:

Centre per al desenvolupament professional Porta22

Barcelona Treball (Porta22)
Llacuna, 156-162, 08018 Barcelona
bcn.cat/treball

900533175
De dilluns a divendres de 9 a 18 h

Generalitat de Catalunya
Unió Europea FEDER
Unió Europea FSE