En aquesta càpsula formativa, treballarem eines pràctiques i metodologies per contribuir a uns equips, organitzacions i espais de participació amb uns lideratges democràtics i que contribueixin al bé comú.
" />Recipients
- Joves de 3r i 4t d'ESO - a partir de 14 anys
- Joves de batxillerat, PFI, cicles formatius i/o universitaris- a partir de 18 anys
- Joves d'esplais, agrupaments, casals de joves i altres entitats juvenils
- Joves de cursos de monitor/es i director/es, PIJs i altres serveis, projectes o equipaments juvenils
Pedagogical objectives
- Reflexionar sobre els lideratges i el poder amb enfocament interseccional
- Explorar la relació entre lideratge i democràcia per generar mecanismes de governança respectuosos i horitzontals
- Desenvolupar competències i adquirir eines pràctiques per exercir un lideratge democràtic
Methodology
La càpsula combina fórmules expositives amb d'altres més participatives i dinàmiques, com ara bombolles de calor, termòmetres de posicionament, cafè rodant i debat en silenci. Es tracta de dinàmiques que permeten extreure opinions del grup, així com facilitar el posicionament personal de les participants a partir de conceptes clau, casos i experiències reals i hipotètiques. Aquestes metodologies combinen la paraula oral i escrita amb exercicis en moviment i amb el cos, alternant formats on es treballa amb tot el grup amb formats on es treballa en grups petits i fins i tot individualment. Això permet treballar a partir de diferents canals expressius i recollir totes les veus, fent una sessió més inclusiva i atenta a la
diversitat del grup.
La voluntat és realitzar la formació de la forma més dinàmica possible (amb jocs, dinàmiques de posicionament, debats...) per tal que les participants tinguin un paper actiu en la construcció de la mateixa sessió i que puguin sorgir els debats necessaris que impliquen un bon aprenentatge. Les parts més magistrals o expositives es reserven als moments de contextualització i introducció a les temàtiques, en què els dinamitzadors han d¿aportar les nocions mínimes comunes per garantir que les participants es mouen en el mateix marc conceptual.
Duration and participants
2 hores. Grup classe (es recomana que no siguin superiors a 30 persones).
Main content available online
El monogràfic s'impartirà en format presencial al centre educatiu.
Pel bon funcionament del grup es requereix implicació i una actitud col·laborativa de la persona acompanyant - responsable del grup. En tot moment una persona ha d'acompanyar al grup i vetllar pel bon comportament de l'alumnat.
© Barcelona Activa 2023
Centre per al desenvolupament professional Porta22
Barcelona Treball (Porta22)
Llacuna, 156-162, 08018 Barcelona
bcn.cat/treball
Monday to Friday from 9 to 18 h