Ajuntament de Barcelona | Capital humàEl web de l'Ajuntament de Barcelona

Inici  > Fitxes Ocupacionals

Coneix aquesta ocupació

Descripció

L'animador/a sociocultural organitza, dinamitza i avalua projectes d'intervenció social i cultural dirigits al desenvolupament de l'autonomia personal i grupal de col·lectius. Per aconseguir-ho, aplica tècniques de dinàmica de grups i utilitza recursos comunitaris, culturals i de lleure. A més, impulsa la comunicació i la col·laboració entre grups d'individus que s'organitzen per donar resposta als seus interessos i necessitats personals i socials.

L'objectiu d'aquest/a professional és generar espais de convivència, xarxes de relació, de participació comunitària, de gaudi de l'oci i la cultura i potenciar la solidaritat. Per aconseguir-ho treballa en dues línies: d'una banda, cerca mantenir l'activitat personal, entesa com la participació en àmbits familiars, comunitaris i socials, així com el desenvolupament de tasques físiques i mentals; i per l'altra, realitza tasques de prevenció de situacions de dependència i d'exclusió social mitjançant projectes d'intervenció social i comunitària, especialment en col·lectius vulnerables.

En funció de l'àmbit d'intervenció específic i les característiques de les persones amb qui treballi, podrem parlar d'animació cultural; animació comunitària; animació socioeducativa i del lleure; animació turística; animació infantil i juvenil; animació de gent gran o animació en l'àmbit rural.

Més concretament, l'animador/a sociocultural centra les seves activitats professionals en àrees com la cultura, la formació i l'oci (viatges, equipaments i entitats culturals, etc.), la salut (programes de salut i prevenció, exercicis saludables, etc.), les noves tecnologies (iniciació l'ús de les TIC, vehicles adaptats, teleassistència, etc.), els esports (empreses especialitzades en activitats esportives adaptades, etc.) i interacciona de manera permanent amb els serveis socials, institucions i entitats implicades en projectes d'intervenció social: administracions públiques, casals i espais de gent gran i de joves, centres cívics, biblioteques, horts urbans i entitats sense ànim de lucre com associacions, cooperatives d'iniciativa social i fundacions, entre altres.

Tasques

Analitza les demandes, expectatives i característiques de les persones a qui s'adreça.
  • Analitza els antecedents de la situació actual.
  • Estudia les necessitats socials i culturals de la comunitat, identificant motivacions, expectatives i capacitats per desenvolupar una determinada actuació.
  • Identifica els problemes concrets i els seus efectes i planteja possibles solucions.
  • Fa inventari dels recursos existents aprofitables pel projecte d'animació (institucions, associacions, persones expertes, mitjans de finançament, etc.).

Dissenya projectes, estableix objectius i programa actuacions.
  • Concreta els objectius, indicant prioritats a curt, mig i llarg termini.
  • Determina una estratègia i una metodologia d'actuació.
  • Defineix un programa d'actuacions, indicant els recursos disponibles, la distribució de tasques entre l'equip, la temporització i els mecanismes de coordinació amb altres professionals, si és necessari.

Executa els projectes d'animació sociocultural.
  • Reuneix els recursos tècnics necessaris per a la realització de les activitats.
  • Desenvolupa el projecte d'animació de forma col·lectiva, adaptada, sistemàtica, disciplinada i descobridora.
  • Promou la participació del grup destinatari i de la resta d'agents socials implicats del territori.

Avalua el programa d'activitats.
  • Determina els indicadors adequats i les informacions clau per a l'avaluació.
  • Recull la informació i valora els resultats.
  • Determina les modificacions o canvis necessaris dins del projecte o activitat.

Participa en la gestió jurídica i administrativa dels projectes.
  • Selecciona la forma jurídica més adequada tenint en compte recursos, objectius i característiques del projecte.
  • Realitza els tràmits administratius necessaris per ajustar-se a la legislació vigent.
  • Organitza i gestiona els recursos humans, materials i econòmics.
  • Gestiona i organitza la documentació generada pel desenvolupament de l'activitat.

Accessos ràpids i copyright:

Centre per al desenvolupament professional Porta22

Barcelona Treball (Porta22)
Llacuna, 156-162, 08018 Barcelona
bcn.cat/treball

900533175
De dilluns a divendres de 9 a 18 h

Generalitat de Catalunya
Unió Europea FEDER
Unió Europea FSE