Ajuntament de Barcelona | Capital humàEl web de l'Ajuntament de Barcelona

Inici  > Fitxes Ocupacionals

Coneix aquesta ocupació

Descripció

La mediació és la intervenció no forçada en un conflicte d'una tercera persona neutral per ajudar a les parts implicades a resoldre'l per si mateixes. Les característiques que la distingeixen d'altres procediments són la voluntarietat, la comunicació i l'esforç per comprendre's i arribar a acords justos.

El/la mediador/a condueix la negociació per a la resolució d'un conflicte, sigui de naturalesa familiar, laboral, comunitària, internacional, ètnica o interpersonal, entre d'altres. Concep el conflicte com una part inherent de la interrelació humana, i l'entén com a una divergència d'interessos on sempre es poden trobar elements positius, i on la solució sempre emanarà dels mateixos agents que el protagonitzen.

Així, aquest/a professional exerceix les funcions de conductor del procés de resolució, tot acompanyant-lo, pautant-lo i guiant-lo, per tal que siguin les parts en conflicte les que trobin per si mateixes una solució consensuada a la problemàtica. El/La mediador/a controla el procés, no el resultat, que sempre resta en mans de les parts implicades, però en tot cas actua procurant reduir la tensió, induir a la serenitat i afavorint la comunicació.

Els camps d'aplicació de la mediació són diversos: la mediació familiar; la mediació social; la mediació escolar; la mediació laboral; la mediació intercultural; la mediació consumidors-empresa i la mediació internacional. A tots els àmbits, la mediació pot venir motivada per la mateixa voluntat de les parts implicades o bé per la intervenció expressa d'un/a jutge/ssa, amb la finalitat d'ajudar a restablir la comunicació entre les parts en conflicte i evitar o facilitar la resolució per la via judicial.

Tasques

En el transcurs d'una mediació el/la mediador/a assumeix diferents rols: orientador/a del procés, facilitador/a de la comunicació, facilitador/a de l'anàlisi de la situació i agent de la realitat. En aquest sentit, el/la mediador/a familiar no jutja, ni decideix qui té la raó i qui no. Concretament:

Analitza les característiques del conflicte i la seva mediabilitat.
  • Analitza el conflicte i diagnostica la seva mediabilitat un cop les dues parts han acceptat que volen iniciar la mediació.
  • S'entrevista per separat amb cadascuna de les parts per tal de contrastar els principis, raonaments i postures; avaluar el principi de voluntarietat de participació en el procés de mediació i analitzar fins a quin punt és gestionable la simetria de poder (material, emocional, etc.), assegurant-se que entre cap de les dues parts no hi ha agressions o processos legals oberts i pactant un cessament de les hostilitats mentre duri el procés de mediació.
  • Emet el resultat del diagnòstic de la mediabilitat del conflicte i obre formalment el dossier del projecte.
Planifica i dissenya la mediació dels conflictes
  • Elabora una primera proposta de pla de treball i estableix un calendari i uns compromisos d'acció, així com les sessions de mediació, que permetin garantir que s'arriba a la resolució del conflicte.
  • S'entrevista amb les parts per tal d'informar-les sobre el que s'espera del procés de mediació, el que es farà i com es farà, el temps que es preveu que durarà i com s'utilitzarà la informació que es generi, el rol de mediador/a i els seus honoraris i el codi de valors pels quals es regirà la mediació, deixant clars els temes referents a confidencialitat, drets i participació voluntària.
Guia el procés de mediació segons el pla de treball i els objectius acordats
  • Crea i prepara els espais i les condicions per afavorir una actitud participativa i comunicativa entre els/les comediadors/es, on recorda les regles bàsiques de participació en les sessions de mediació.
  • Durant les sessions, facilita la comunicació entre les parts, convida a la participació activa, canalitza el diàleg, tot aplicant tècniques de comunicació i dinàmica grupal, redirigeix els continguts del diàleg, per tal de clarificar els elements de discussió, indueix les parts cap a la comprensió de les diferents postures i raonaments, sintetitza i recapitula sobre els avenços en el procés, i formula preguntes.
  • Fa néixer idees i opcions de les parts, aportant idees pròpies sense pressionar i examinant els punts forts i febles de les opcions i les seves conseqüències.
  • Sol·licita, si cal, opinions o informacions alienes a les parts (perits, tècnics/ques especialistes, etc.) en funció de la naturalesa tècnica del conflicte.
Formalitza el tancament de la resolució del conflicte i aferma l'acord
  • Tanca la sessió de mediació amb la recapitulació i síntesi dels aspectes clau i fixa les orientacions necessàries per continuar avançant en la resta de sessions.
  • Recull els acords i les vies de solució que han estat consensuades per les parts i formalitza els compromisos en un document per escrit, que reflecteixi les mesures i accions a adoptar a partir d'aquell moment.
  • En cas que li demanin, pot realitzar un seguiment sobre els projectes tancats.
Actualitza els seus coneixements tècnics i està al corrent de les novetats (legislatives, jurídiques, etc.) relatives al tema de la mediació.


Accessos ràpids i copyright:

Centre per al desenvolupament professional Porta22

Barcelona Treball (Porta22)
Llacuna, 156-162, 08018 Barcelona
bcn.cat/treball

900533175
De dilluns a divendres de 9 a 18 h

Generalitat de Catalunya
Unió Europea FEDER
Unió Europea FSE