Altres denominacions
Gestor/a de serveis generals
Descripció
El/La facility management (gestió de l'equipament o la instal·lació) és la figura de coordinació dels projectes de construcció, renovació o reubicació d'una organització, així com la contractació de tots els serveis destinats a aconseguir el bon funcionament dels equipaments, la conservació i el manteniment de les instal·lacions, sempre amb criteris d'estalvi econòmic i eficiència energètica. La persona que fa possible aquesta funció és el/la facility manager, que s'encarrega del bon ús de les infraestructures i els serveis que es presten als seus usuaris i usuàries: control d'accessos, neteja, instal·lacions mecàniques i elèctriques dels edificis i equipaments, subministraments de serveis bàsics i de materials per al funcionament ordinari, entre altres.
En l'actualitat, la figura del/de la Cap de Manteniment, de perfil eminentment tècnic, ha evolucionat de manera natural per acabar treballant colze a colze amb el Departament de Recursos Humans i amb el Departament Financer, entre d'altres, per acabar esdevenint la figura única actual de facility manager. Per al desenvolupament de les seves funcions, aquest/a professional necessita coneixements de diferents disciplines com la gestió de personal, el control de costos, la gestió de l'eficiència energètica, així com tenir nocions d'arquitectura i enginyeria, entre d'altres. Més encara, la digitalització dels serveis de manteniment d'instal·lacions tècniques suposa estalvis considerables que les empreses valoren molt gràcies a la tasca del/de la facility manager. Així, a banda de millorar l'eficiència en la prestació de serveis bàsics, és també una activitat estratègica en el cicle de vida dels edificis terciaris i industrials.
El/la facility manager és el/la professional que també s'encarrega de dissenyar o adaptar els espais i les infraestructures d'una empresa per a què els empleats/des que hi treballen realitzin les seves activitats amb la major comoditat, eficàcia i eficiència possible. En aquest cas pot encarregar-se de gestionar els serveis generals de l'empresa (manteniment, seguretat, neteja, subministrament de materials, subministraments bàsics de llum, aigua, gas, telefonia, etc.). Amb el temps, el radi de responsabilitats del/ de la facility manager ha anat augmentant i, actualment, s'encarrega de resoldre qüestions de manera centralitzada i permet l'estalvi i l'eficiència en els recursos que les empreses i les organitzacions posen a disposició dels seus equips de treball i de la clientela en general.
Tasques
© Barcelona Activa 2023
Centre per al desenvolupament professional Porta22
Barcelona Treball (Porta22)
Llacuna, 156-162, 08018 Barcelona
bcn.cat/treball
De dilluns a divendres de 9 a 18 h