Ajuntament de Barcelona | Capital humàEl web de l'Ajuntament de Barcelona

Inici  > Fitxes Ocupacionals

 

 Enviar

Enviar


Normativa

En compliment de la Llei Orgànica 15/1999, de 13 de desembre, de Protecció de Dades de Caràcter Personal, l'informem que les dades recollides formaran part d'un fitxer automatitzat titularitat de BARCELONA ACTIVA SPM SA, amb domicili social al carrer Llacuna, 162-164 de Barcelona, amb les finalitats de gestionar les inscripcions i d'informar de les seves activitats i serveis dins el seu àmbit d'actuació. Vostè podrà exercir els drets d'accés, rectificació, cancel·lació i/o oposició mitjançant comunicació per escrit a Serveis Jurídics de BARCELONA ACTIVA SPM SA en el domicili esmentat.

 
Coneix aquesta ocupació

Altres denominacions

Gestor d'espais

Gestor d'immobles i serveis generals

Descripció

El facility manager és el professional que s'encarrega de dissenyar o adaptar els espais i les infraestructures d'una empresa per a què els empleats que hi treballen realitzin les seves activitats amb la major eficàcia possible. Aquest professional pot treballar com a consultor en una consultoria de serveis de facility management o bé dins d'una mateixa companyia; en aquest cas pot encarregar-se de gestionar els serveis generals de l'empresa (manteniment, seguretat, neteja, subministrament de materials, etc.). Amb el temps, el radi de responsabilitats del gestor d'espais ha anat augmentant i, actualment, és una peça clau en les organitzacions, ja que s'encarrega de resoldre uns problemes que fins ara no estaven centralitzats

Segons els experts en facility management, les tasques que realitza el gestor d'espais no sols redueixen les pèrdues de les empreses, sinó que optimitzen els seus recursos.

La figura del facility manager encara no és gaire coneguda a Espanya, si bé als Estats Units i a molts països europeus un gran nombre d'empreses ja recorren a aquest professional per optimitzar el seu espai i les seves instal·lacions. De fet, el 82% de les empreses espanyoles tenen mal ubicada la seva xarxa d'oficines i sucursals segons la consultora Daemont Quest. Aquesta és una dada alarmant que es podrà anar solucionant en el futur amb la incorporació del gestor d'espais a les companyies.

Tasques

Les tasques d'un facility manager poden variar molt segons la tipologia de l'empresa que el contracta. En aquest sentit, aquesta figura professional pot dur a terme diferents tipus de funcions de més o menys responsabilitat.
  • Gestiona, adapta o dissenya els espais de l'edifici.
    Desenvolupa l'estratègia corporativa respecte dels recursos immobiliaris i la política d'optimització d'espais.
    S'encarrega d'adaptar els espais de l'empresa a nous requeriments organitzatius (p. ex., la ubicació de consultors durant un temps determinat).
    Estableix la manera més eficaç d'integrar la xarxa de telecomunicacions i de seguretat a les instal·lacions de l'empresa.
    Determina quina és la millor ubicació del mobiliari per aconseguir la màxima eficiència a l'espai de treball a través de la qualitat de l'ambient, el confort acústic i la il·luminació correcta.
    Estableix un pla arquitectònic i de disseny.
    Assegura el compliment de la normativa en matèria d'infraestructures.
    Planifica la gestió d'espais d'oficines, naus industrials o edificis amb l'ajuda de programes informàtics específics.
    Realitza estudis per avaluar la qualitat de les instal·lacions i analitza com afecta la ubicació de l'espai al rendiment dels empleats.
  • Gestiona els serveis generals de l'empresa.
    Contracta tots els productes i serveis relacionats amb el correcte funcionament, conservació i manteniment d'instal·lacions i enginyeria.
    Es responsabilitza del subministrament energètic i de materials de l'oficina, a més de la seva optimització.
    Gestiona de forma integrada tots els serveis generals de la companyia: manteniment, neteja, seguretat, jardins, servei d'àpats, correus, etc.
    Gestiona la conservació i el manteniment d'instal·lacions i d'enginyeria (control, inspecció i reparació d'avaries).
A part de les funcions anteriors, hi ha facility managers que duen a terme unes tasques més orientades a l'àmbit immobiliari.
  • Assessora en l'adquisició d'immobles.
    Coordina els projectes de construcció, renovació i reubicació d'edificis.
    Realitza estudis de camp per conèixer les potencialitats d'un immoble o terreny abans de la seva compra.
    Realitza informes per comprovar si a l'empresa li resulta més rendible la compra o el lloguer d'una oficina, nau industrial o edifici.
    Realitza informes sobre la rendibilitat de les inversions immobiliàries.
    Elabora estudis territorials i d'adequació paisatgística.
    Realitza anàlisis de riscos en instal·lacions industrials i el seu impacte ambiental.


Accessos ràpids i copyright:

Centre per al desenvolupament professional Porta22
Convent de Sant Agustí
Ca n'Andalet

Barcelona Treball (Porta22)
+34 934 019 899
bcn.cat/treball

Barcelona Activa Seu Central
Llacuna, 162-164
08018 Barcelona
+34 934 019 777
bcn.cat/barcelonactiva

Generalitat de Catalunya
Unió Europea FEDER
Unió Europea FSE