Ajuntament de Barcelona | Capital humàEl web de l'Ajuntament de Barcelona

Inici  > Fitxes Ocupacionals

Coneix aquesta ocupació

Descripció

La figura professional de cap de premsa d'una organització és responsable de totes les relacions de l'organització amb els mitjans de comunicació. És el/la periodista de l'organització, el que s'anomena "periodista de font" i que, com a tal, sol també responsabilitzar-se de les publicacions que genera l'entitat, com són les revistes internes, la pàgina web, etc.

La persona que exerceix de cap de premsa ho fa també com a director/a del departament de premsa i de l'equip humà que hi treballa. Ha de tenir, per tant, un gran coneixement del seu entorn mediàtic, dec les rutines de producció dels mitjans i dels seus temes d'interès. A banda, el seu lloc de treball implica un profund coneixement de l'organització per detectar-hi oportunitats informatives i riscos. Així com per poder oferir la millor informació als i les periodistes sobre l'entitat.

En la gran majoria dels casos forma part de la plantilla de l'empresa, però sovint, la tasca s'externaliza, contractant a un gabinet de premsa o de comunicació. Es tracta d'una empresa subcontractada que s'encarrega de la gestió de la relació entre l'empresa client i els mitjans de comunicació.

Tasques

La missió principal de la persona que exerceix de cap de premsa és esdevenir el contacte dins de l'empresa o institució per als mitjans de comunicació, convertir-se en una font d'informació professional per als i les periodistes.
Les principals tasques operatives que porta a terme són:
  • Planificar i dissenyar les accions que l'empresa o institució portarà a terme amb els mitjans de comunicació, segons els objectius fixats des de la direcció de comunicació.
  • Fer el seguiment dels mitjans de comunicació i dels seus temes d'interès. Seguiment dels continguts dels mitjans convencionals i no convencionals, per poder detectar oportunitats per a l'empresa, alhora que també possibles riscos de crisis d'informació.
  • Actualitzar les bases de dades de contacte de periodistes. Mantenir una relació fluida amb els i les periodistes.
  • Elaborar i difondre els comunicats de premsa. Planificació i execució de les rodes de premsa o convocatòries de premsa.
  • Verbalitzar o posar per escrit les idees força i els missatges clau a transmetre des de l'empresa als mitjans. Sovint, encarregar-se també de la formació de l'equip de portaveus. També en determinades ocasions s'encarrega de l'elaboració de discursos oficials, que seran verbalitzats per altres membres de l'empresa.
  • Dissenyar i dur a terme simulacres de gestió de situacions crítiques davant dels mitjans de comunicació.
  • Mantenir una relació fluida amb la direcció de comunicació, de qui depèn, i reportar-li els resultats obtinguts. Seguiment, control i avaluació de totes les accions realitzades des del departament de premsa.
  • Molt sovint, el/la cap de premsa, com a periodista, és responsable d¿elaborar o supervisar els mitjans de comunicació interns de l'empresa: revista per al personal, pàgina web, revistes o newsletters per socis/es, clients, etc.
En el cas de tractar-se d'una externalització de les funcions de cap de premsa en un gabinet de premsa, aquest haurà d'aconseguir un profund coneixement de l'empresa per a la qual treballa, per poder dur a terme la seva feina de la forma més òptima. En aquest cas també dependrà directament de la direcció de comunicació, a qui també haurà de reportar els resultats obtinguts. La resta de tasques són les mateixes que les de qualsevol cap de premsa intern.

Accessos ràpids i copyright:

Centre per al desenvolupament professional Porta22

Barcelona Treball (Porta22)
Llacuna, 156-162, 08018 Barcelona
bcn.cat/treball

900533175
De dilluns a divendres de 9 a 18 h

Generalitat de Catalunya
Unió Europea FEDER
Unió Europea FSE