Ajuntament de Barcelona | Capital humàEl web de l'Ajuntament de Barcelona

Inici  > Fitxes Ocupacionals

 

 Enviar

Enviar


Normativa

En compliment de la Llei Orgànica 15/1999, de 13 de desembre, de Protecció de Dades de Caràcter Personal, l'informem que les dades recollides formaran part d'un fitxer automatitzat titularitat de BARCELONA ACTIVA SPM SA, amb domicili social al carrer Llacuna, 162-164 de Barcelona, amb les finalitats de gestionar les inscripcions i d'informar de les seves activitats i serveis dins el seu àmbit d'actuació. Vostè podrà exercir els drets d'accés, rectificació, cancel·lació i/o oposició mitjançant comunicació per escrit a Serveis Jurídics de BARCELONA ACTIVA SPM SA en el domicili esmentat.

 
Coneix aquesta ocupació

Descripció

La figura professional de cap de premsa d'una organització és responsable de totes les relacions de l'organització amb els mitjans de comunicació. És el/la periodista de l'organització, el que s'anomena "periodista de font" i que, com a tal, sol també responsabilitzar-se de les publicacions que genera l'entitat, com són les revistes internes, la pàgina web, etc.

La persona que exerceix de cap de premsa ho fa també com a director/a del departament de premsa i de l'equip humà que hi treballa. Ha de tenir, per tant, un gran coneixement del seu entorn mediàtic, dec les rutines de producció dels mitjans i dels seus temes d'interès. A banda, el seu lloc de treball implica un profund coneixement de l'organització per detectar-hi oportunitats informatives i riscos. Així com per poder oferir la millor informació als i les periodistes sobre l'entitat.

En la gran majoria dels casos forma part de la plantilla de l'empresa, però sovint, la tasca s'externaliza, contractant a un gabinet de premsa o de comunicació. Es tracta d'una empresa subcontractada que s'encarrega de la gestió de la relació entre l'empresa client i els mitjans de comunicació.

Tasques

La missió principal de la persona que exerceix de cap de premsa és esdevenir el contacte dins de l'empresa o institució per als mitjans de comunicació, convertir-se en una font d'informació professional per als i les periodistes.
Les principals tasques operatives que porta a terme són:
  • Planificar i dissenyar les accions que l'empresa o institució portarà a terme amb els mitjans de comunicació, segons els objectius fixats des de la direcció de comunicació.
  • Fer el seguiment dels mitjans de comunicació i dels seus temes d'interès. Seguiment dels continguts dels mitjans convencionals i no convencionals, per poder detectar oportunitats per a l'empresa, alhora que també possibles riscos de crisis d'informació.
  • Actualitzar les bases de dades de contacte de periodistes. Mantenir una relació fluida amb els i les periodistes.
  • Elaborar i difondre els comunicats de premsa. Planificació i execució de les rodes de premsa o convocatòries de premsa.
  • Verbalitzar o posar per escrit les idees força i els missatges clau a transmetre des de l'empresa als mitjans. Sovint, encarregar-se també de la formació de l'equip de portaveus. També en determinades ocasions s'encarrega de l'elaboració de discursos oficials, que seran verbalitzats per altres membres de l'empresa.
  • Dissenyar i dur a terme simulacres de gestió de situacions crítiques davant dels mitjans de comunicació.
  • Mantenir una relació fluida amb la direcció de comunicació, de qui depèn, i reportar-li els resultats obtinguts. Seguiment, control i avaluació de totes les accions realitzades des del departament de premsa.
  • Molt sovint, el/la cap de premsa, com a periodista, és responsable d¿elaborar o supervisar els mitjans de comunicació interns de l'empresa: revista per al personal, pàgina web, revistes o newsletters per socis/es, clients, etc.
En el cas de tractar-se d'una externalització de les funcions de cap de premsa en un gabinet de premsa, aquest haurà d'aconseguir un profund coneixement de l'empresa per a la qual treballa, per poder dur a terme la seva feina de la forma més òptima. En aquest cas també dependrà directament de la direcció de comunicació, a qui també haurà de reportar els resultats obtinguts. La resta de tasques són les mateixes que les de qualsevol cap de premsa intern.


Accessos ràpids i copyright:

Centre per al desenvolupament professional Porta22
Convent de Sant Agustí
Ca n'Andalet

Barcelona Treball (Porta22)
+34 934 019 899
bcn.cat/treball

Barcelona Activa Seu Central
Llacuna, 162-164
08018 Barcelona
+34 934 019 777
bcn.cat/barcelonactiva

Generalitat de Catalunya
Unió Europea FEDER
Unió Europea FSE