Ajuntament de Barcelona | Capital humàEl web de l'Ajuntament de Barcelona

Inici  > Fitxes Ocupacionals

 

 Enviar

Enviar


Normativa

En compliment de la Llei Orgànica 15/1999, de 13 de desembre, de Protecció de Dades de Caràcter Personal, l'informem que les dades recollides formaran part d'un fitxer automatitzat titularitat de BARCELONA ACTIVA SPM SA, amb domicili social al carrer Llacuna, 162-164 de Barcelona, amb les finalitats de gestionar les inscripcions i d'informar de les seves activitats i serveis dins el seu àmbit d'actuació. Vostè podrà exercir els drets d'accés, rectificació, cancel·lació i/o oposició mitjançant comunicació per escrit a Serveis Jurídics de BARCELONA ACTIVA SPM SA en el domicili esmentat.

 
Coneix aquesta ocupació

Altres denominacions

Metge especialista en medicina de l'art

Descripció

Els músics, cantants, actors, ballarins (els professionals de les arts escèniques) i totes aquelles persones que utilitzen el seu cos com a mitjà d'expressió (acròbates, actors de cine) poden desenvolupar al llarg de la seva trajectòria professional diverses patologies derivades de la seva feina. Segons diversos estudis internacionals, un 80% d'aquests professionals pateixen en algun moment de la seva carrera diferents graus de molèsties o lesions que dificulten, i en alguns casos impedeixen, l'estudi, l'assaig i l'actuació.

El metge de les arts escèniques, o especialista en l'anomenada medicina de l'art, ha sorgit per prevenir i tractar aquestes patologies, aprofundint en les seves causes i desenvolupant noves tecnologies per al seu diagnòstic, així com tractaments preventius i correctors.

Tasques

La joventut, el desconeixement i la singularitat d'aquesta disciplina fan imprescindible la recerca per al seu desenvolupament, i és molt habitual que el mateix metge de les arts escèniques combini l'atenció mèdica amb la recerca, la docència i la divulgació. Cal identificar les patologies i les seves causes, així com desenvolupar noves eines diagnòstiques i terapèutiques, per poder-hi trobar solucions. També és fonamental la seva tasca formativa i divulgativa tant amb d'altres professionals de la salut, com amb els professionals de les arts.
  • Diagnostica i proposa tractaments i programes de rehabilitació personalitzats als artistes amb problemes. Fa un seguiment del pacient i, juntament amb el fisioterapeuta, adequa el tractament en funció de l'evolució.
    Per arribar a un primer diagnòstic, estudia la història clínica, els símptomes i, sobretot, observa com toca el músic, o balla el professional de la dansa. També utilitza eines com l'ecografia, l'electromiografia, l'estroboscopi, analitzador de veu, biofeedback, sistemes de mesurament i electroestimulació pel llavi o el sistema d'anàlisi mitjançant MIDI, i d'altres dissenyades especialment.
    Per a la proposta de tractament, té en compte les característiques pròpies de la professió, el grau d'afectació de la lesió o malaltia, l'impacte de les seves conseqüències, i les característiques físiques i psíquiques del pacient.
  • El seu treball de recerca el podem resumir en les següents tasques:
    Estudia les tècniques d'entrenament (reiteracions de moviments, etc.) i autodisciplina a les que estan sotmesos els diferents professionals de l'art, fent una valoració de l'anatomia i fisiologia implicades, així com de les tensions físiques i emocionals que poden generar.
    Investiga les possibles causes de les diferents patologies i desenvolupa noves tecnologies per a avançar en aquesta recerca. De vegades, es tracta d'eines simples però molt útils i innovadores. Per exemple, la rèplica d'una part d'un instrument musical, sense el metall ni la grandària originals, permet realitzar una Ressonància Magnètica Funcional del músic mentre "fa com si toqués" i, així, estudiar els patrons d'activació del cervell durant l'execució.
    També analitza científicament els resultats de tractaments tradicionals i investiga per a la creació de tractaments nous, menys invasius i més eficaços. L'Institut de Fisiologia i Medicina de l'Art de Terrassa ha col·laborat en el desenvolupament d'una nova eina (el Sensory Motor Returning) que permet una neurorehabilitació no invasiva en el tractament de la distonia focal (coneguda com la "rampa del músic" o "càncer dels músics")
  • Dins de la seva tasca formativa, dissenya programes de prevenció basats en conceptes preventius generals i en evitar els factors específics que s'han detectat com a predisposants o desencadenants de l'afecció. Inclouen des de tècniques d'escalfament i estirament per a abans i després d'actuar o entrenar, fins a un enfortiment i relaxació de la musculatura i un programa d'educació postural i de mètode.
    També analitza i prepara a professionals de les arts escèniques per tal de rendir al màxim i d'evitar l'aparició de lesions, reforçant les seves capacitats individuals i assentant uns hàbits saludables posturals i de mètode. L'eficàcia d'aquesta preparació dependrà en gran mesura de si es comença en etapes inicials de la carrera, preferiblement en la vida d'estudiant, o no.


Accessos ràpids i copyright:

Centre per al desenvolupament professional Porta22
Convent de Sant Agustí
Ca n'Andalet

Barcelona Treball (Porta22)
+34 934 019 899
bcn.cat/treball

Barcelona Activa Seu Central
Llacuna, 162-164
08018 Barcelona
+34 934 019 777
bcn.cat/barcelonactiva

Generalitat de Catalunya
Unió Europea FEDER
Unió Europea FSE